Mina 21. sajandi õppija – uued oskused ja võimalused
Võime elada infoajastul, kuid elu põhitõed õpitakse
varases nooruses „elukoolis“. Laps pannakse kooli ammugi enne seda, kui laps selle
mõttest aru hakkab saama. Nooruki areng sõltub suuresti küll nende perest, kuid
samuti ka koolist. Koolides õpetatakse esimesed matemaatilised valemid,
kirjandust ja emakeelt, mis kõik avardavad silmaringi ja arendavad akadeemilist
mõtlemist. Tõeline läbimurre toimub alles siis, kui laps hakkab seostama
reaalset elu koolis õpituga. Kogu akadeemilise tee mõte ongi inimesele reaalses
elus abiks olla ja teda edasi kanda helgema tuleviku poole. Kui aga õppida
midagi, mis reaalses elus ära ei tasu, võib seda võtta kui mitteproduktiivset
ajakasutust. Samas ei saa ka öelda, et see mõttetu oleks. Õppimine ja
enesearendus ongi see, mis inimkonna tulevikku rajab. Koolide vajalikkusest
saadi aimu juba enne Kristust, peale mida on õppimisvõimalused aina laienenud.
Kuna tänapäeval on keskharidus elementaarne, see ei
nõua pikka arutelu. Ilma keskhariduseta võib tulevikus jänni jääda. Isiklikult
olen valinud peale keskkooli kõrghariduse omandamise. Põhjuseks on silmaringi
avardamine, tööturule sissejuhatus ja erialased teadmised, millest vähemalt
kaks loodan omandada. Elu on õpetanud, et kõrgharidus ei näita alati
intelligentsust. Samuti ei garanteeri see tasuvat erialast töökohta. Nüüdisaja
probleemiks akadeemilisel maastikul on pealehakkamine, millest paljudel
inimestel vajaka jääb. Siin oleks asjakohane tuua võrdlus kõrgharidusega
töökogemuseta informaatiku ja keskharidusega infosüsteemide arendajaga, kellest
viimane on ühe aastaga iseseisvalt õppinud kesktasemel selgeks ühe
programmeerimiskeele. Võin garanteerida, et selles võrdluses jääb tööturul
peale keskharidusega kodanik. See tähendab, et minimaalselt kolm aastat õppinud
kõrgharitud inimene võib mõne isehakkaja pärast tööst ilma jääda. See pole küll
reegel, kuid selliseid näiteid on reaalses elus üsna palju. Antud näite moraal
peitub tahtmises õppida. Võib-olla see keskharidusega isik õppis seda ühte programmeerimiskeelt
sama palju kui tema kõrgharitud konkurent üldse nende kolme aastaga kokku. Ka
see on võimalik, sest kahjuks on tänapäeval üheks tendentsiks käia ülikoolis
paberite pärast. Skeemitamiste tõttu ei leiagi paljud „kõrgharitud“ ülikooli
lõpetanud tööd.
Ülikool nõuab iseenesest tugevat iseloomu ja
järjepidevust. See pole enam algkool, kus õpetaja vastutab laste eest.
Ülikoolid eeldavad, et tudengid oskavad ja tahavad õppida. Kõrgkoolid on
mõeldud täiskasvanutele, kel piisavalt mõistust, et see akadeemiline protsess
läbida, sest esimestel kursustel sõelub naturaalne valik välja ebapädevad
tudengid, kes oma aega teisiti kavatsevad kasutada. Üldiselt need kes loengutes
normaalselt kaasa mõtlevad ja mõned tunnid nädalas ka iseseisvalt õpivad, saavad
minimaalse tulemuse ületatud. See pole aga kindlasti põhjus milleks ülikooli
astuda, sest minimaalsetele tulemustele õppides näitad välja oma negatiivseid
iseloomujooni. Tööandjale on üheks kindlaks mõõdupuuks töötaja järjepidevus ja
sihikindlus, ilma milleta ei saa tööturul edukas olla.
Kellele muule ikka näpuga näidata kui peeglisse, sest
me elame siiski arenenud heaoluühiskonnas. Elu mõtet pole päris mõtet lahkama
hakata, kuid iga inimene peab leidma optimaalse suhte õppimise ja töötamise
ning elamise ja meelelahutamise vahel. Eks me kõik ole oma aega valesti
planeerinud või halvasti ära kasutanud, aga positiivselt võttes – on meil
võimalus õppida oma vigadest ja neid edasises elus vältida.
Tänu laialdastele õppimisvõimalustele on võimalik
iseseisvatel inimestel ka muud moodi toime tulla. Näiteks ülemaailmse mainega
erialaste sertifikaatide omandamine netikursuste teel. CV-s on alati sellised kogemused
suureks plussiks. Samuti saab ka registreerida end mõnele tavalisele kursusele
või koolitusele, mille tulemiks on lihtsalt suurem teadmistepagas, ka see on positiivne
õpikogemus. Põhimõtteliselt enesearenduse võimalusi on palju erinevaid, ning
vähesed jooksevad mööda külgi maha. Pigem on raske leida seda motivatsiooni,
mis paneks selliseid alternatiivseid õppemeetodeid otsima ja veel vähem –
rakendama.
Aga kust tuleb kõik vajalik info? Minu isiklik vastus
on kindel – internet. Pole vahet kui tark inimene mulle midagi väidaks, sest
kui internetis on teisiti siis usun pigem internetti. Kui ma küsiks kui kõrge
on maailma kõrgeim hoone või kes oli USA esimene president, siis kindel koht
kust vastus saada on Google. See revolutsiooniline otsingumootor on teinud
eriti kergeks informatsiooni otsimise. Paari märksõna ja millisekundiga on õige
vastus silme ees. Google aitab meil leida ka kõige akadeemilisemat infot,
uurimustöid, referaate jne. lõputult harivat materjali. See otsingumootor on
igapäevaseks abimeheks kõigile kas arvutis või mobiilis. Teiseks asjalikuks
abimeheks on Vikipeedia. Seal vabas internetienstüklopeedias leidub tohutult
materjali, mis kõik on nupuvajutuse kaugusel. Põhiliste infoallikate listi võib
lisada ka YouTube, kust leiab videomaterjali pea iga valdkonna kohta.
Tööriistadena enim kasutatud tarkvaraks on Microsoft Office. Nendest vaatamata on
internetiavarustes kindlasti väga palju enam abistavaid tarkvaralahendusi –
neid lihtsalt jääksingi loetlema. Olen õnnelik, et sellisel ajastul elan, kus
informatsiooni otsimine pole probleem.
Võimalusi enese arendamiseks on tänu infoajastule rohkem
kui kunagi varem. Sellest lähtuvalt peaks meie ühiskond praeguseks ülimalt
intelligentne olema. Reaalsuses jäätakse paljud õppimisvõimalused kasutamata. Tundub,
et praegune ühiskond, eranditega, ei hoia sammu tehnoloogia ja õppetehnika
arenguga.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar